Digitaal Beslagregister
In het Digitaal Beslagregister (DBR) registreren gerechtsdeurwaarders alle beslagen op periodieke inkomsten. Met deze informatie heeft de gerechtsdeurwaarder actuele informatie over de beslagpositie van de burger met schulden. Alle gerechtsdeurwaarderskantoren zijn op het DBR aangesloten.
In het DBR zitten ruim 121.000 mensen, waarvan 38% meerdere beslagen heeft. Er zijn 20.000 nieuwe registraties per maand. Het Digitaal Beslagregister kan in de toekomst een belangrijke rol spelen bij het zorgen voor een integraal schuldenoverzicht. Dat is een van de voorgestelde maatregelen om de schuldenketen te verbeteren en problematische schulden sneller op te lossen.
Voordelen DBR
- Faciliteert efficiënte samenwerking met coördinerende deurwaarder (CDW)
- Helpt bij voorkomen onnodige kosten en schuldescalatie
- Voor burgers inzichtelijk via Schuldenwijzer
- Mogelijkheden voor een integraal schuldenoverzicht
In fases ontwikkeld
We hebben het DBR op initiatief van de KBvG en in opdracht van de ministeries JenV en SZW samen met de sector ontwikkeld en in 2014 geïntroduceerd. Het register is in twee fases ontwikkeld. In de eerste fase stond het delen van informatie centraal: het bij elkaar brengen van beslaginformatie, wie op welke inkomstenverhouding beslag heeft gelegd en naar aanleiding van welke schuld. Het doel van het bijeenbrengen van deze informatie in een register was het voorkomen van onnodige proces- en/of executiekosten en bewaken van de beslagvrije voet.
In de tweede fase zijn het nog openstaande verschuldigde totaalbedrag van de bedragen waarvoor beslag is gelegd en de laatste betalingen inzichtelijk gemaakt. Hiermee heeft de gerechtsdeurwaarder via het DBR inzicht gekregen in financiële mutaties en de openstaande som. Naast het voorkomen van onnodige kosten en schuldescalatie heeft het DBR bijgedragen aan een efficiency slag in het werkproces van gerechtsdeurwaarders.