Duo interview Miriam Ferraro (manager support unit) en Gökhan Memik (functioneel applicatiebeheerder)
13 juni 2022
13 juni 2022
In dit duo interview vertellen Miriam Ferraro en Gökhan Memik over hun werk bij SNG.
Hier kun je het uitgebreide interview van Miriam en Gökhan lezen.
Miriam: Wie ben jij?
Gökhan: Ik ben Gökhan Memik, 34 jaar en sinds 2017 werkzaam bij SNG en ben functioneel applicatiebeheerder. En wie ben jij?
Miriam: Ik ben Miriam Ferraro, 50 jaar en werk al ruim 11 jaar voor SNG, sinds 1 april van dit jaar in een nieuwe functie; manager support unit.
Miriam: Wat houdt jouw functie in?
Gökhan: Als functioneel applicatiebeheerder is mijn voornaamste taak het operationeel houden van het berichtenverkeer. Dat is de kern. Er komt veel meer bij kijken, zoals: proactief beheer, het opsporen van verstoringen, het voorkomen van verstoringen, het opsporen van een probleem en het verhelpen van het probleem.
Jij hebt sinds kort een andere functie?
Miriam: Ja, ik ben sinds 1 april manager van de Support unit. Vanwege toenemende diversiteit aan opdrachtgevers hebben we bij SNG een organisatiewijziging doorgevoerd en gekozen voor een structuur met business units en ondersteunende units. De Support unit bestaat uit meerdere domeinen zoals: finance, legal, business support office, office management, marketing, communicatie en HR.
Miriam Ferraro, manager support unit
“De mooiste ervaring vind ik de hele reis die we samen maken en dat je alles uit jezelf mag en kunt halen waarvan je niet eens wist dat het erin zat.”
Miriam: Wat merk jij van de organisatiewijziging?
Gökhan: Ik zit als functioneel applicatiebeheerder ook in een nieuwe unit, de Business unit deurwaarders. Ik merk daar persoonlijk niet zoveel van. Vanuit mijn functie had ik al focus op de services voor de deurwaarders. In de praktijk werken we ook nog steeds samen met de collega’s uit de Business unit schuldenketen.
Ik zit nu ook in een gilde, ons gilde bevordert het vakmanschap op het gebied van service- en applicatiebeheer en helpdesk. Binnen het gilde wordt horizontaal samengewerkt en gestreefd naar uniformiteit in werkwijze en documentatie van services.
Miriam: SNG wil altijd verbeteren en de dingen efficiënt doen. We merken dat de gekozen structuur nu al zijn vruchten afwerpt. Waar we bijvoorbeeld bij nieuwe projecten eerst collega’s gaandeweg betrokken bij projecten, plannen we nu bij aanvang van een nieuw project een kick-off waar alle disciplines bij aanwezig zijn. Je ervaart direct de meerwaarde van het samenbrengen van alle betrokken domeinen.
Miriam: Hoe was het toen jij in dienst kwam bij SNG?
Gökhan: Ik werd heel warm ontvangen. Ik had kennismakingen met iedereen hier op kantoor. Wat mij opviel was de hulpbereidheid van collega’s.
Gökhan Memik, functioneel applicatiebeheerder
“We willen samen iets moois neerzetten waar we trots op zijn. Daar gaan we met z’n allen voor.”
Gökhan: Wat vind jij kenmerkend voor SNG?
Miriam: Het mooie aan SNG is dat je de vrijheid en de verantwoordelijkheid krijgt om je werk (bijna) volledig zelf in te richten. We zijn generalisten, maar wel met specialismen. Je mag op jezelf vertrouwen en eigen inbreng wordt gewaardeerd.
Vanuit mijn (eerdere) HR rol wil ik ook benoemen dat de mens centraal staat bij SNG. We staan voor onze mensen en daarmee voor ons bedrijf. Hoe ervaar jij dit?
Gökhan: De bereidheid van alle collega’s om elkaar te helpen. Echt hele fijne collega’s waar je op kunt rekenen.
Miriam: Dit hoor ik ook vaak terug van nieuwe medewerkers. Iedereen staat nog altijd klaar voor elkaar. En wat me vanuit organisatorisch aspect opvalt is de enorme kennis en wil om alles goed en zorgvuldig te doen.
Gökhan: Ja dat klopt, we willen samen iets moois neer zetten waar we trots op zijn. Daar gaan we met z’n allen voor.
Miriam: Heb jij voor SNG gekozen vanuit maatschappelijk perspectief?
Gökhan: In aanvang niet, toen ik bij SNG kwam werken had ik daar niet direct een beeld bij. Maar toen ik een dag meeging met een gerechtsdeurwaarder heeft dat veel indruk op me gemaakt. Je ziet dan hoe efficiënt deze kan werken mede dankzij de services van SNG. Had jij ervaring in ons domein?
Miriam: Voor mij was dit ook een nieuw domein. Ook ik heb een dag meegelopen met een gerechtsdeurwaarder, dat heeft indruk gemaakt. Daardoor kon ik vragen in mijn toenmalige functie beter beantwoorden en eventueel oplossen. Dat gaf voldoening.
Gökhan: Ja, dat merk ik ook. Als applicatiebeheerder heb ik direct resultaat in mijn werk in tegenstelling tot wanneer je meer op projecten zit.
Miriam: Met wie heb je veel contact vanuit jouw functie?
Gökhan: In mijn functie is dat heel breed, ik zit op de tweede en derdelijns vragen bij de Helpdesk. Elke dag moeten we samen een puzzel oplossen, daarvoor heb ik contact met diverse mensen zowel intern als extern.
Gökhan: Wat is jouw leukste ervaring bij SNG?
Miriam: Dat is er niet één, dat zijn er meerdere: de eerste keer dat we de ISO 27001 certificering hebben behaald blijft in mijn geheugen als bijzonder moment. Als uitje van SNG vond ik de Noordzeetraining het gaafste wat ik heb gedaan. De leukste en mooiste ervaring vind ik de hele reis die we samen maken en dat je alles uit jezelf mag en kunt halen waarvan je niet eens wist dat het erin zat.
Gökhan: Ik vond de meeloop dag heel leuk. De uitjes van SNG zijn fantastisch. Maar wat ik het leukste vond was de lancering van Schuldenwijzer. Het persmoment was in de ochtend. We zaten helemaal klaar met alle systemen en dashboards en zagen meteen heel veel mensen vanuit het hele land inloggen op Schuldenwijzer. Dat geeft zo’n voldoening. We zagen meteen een piek na een nieuwsuitzending. Daar krijg je kippenvel van.