Duo interview Ivo Honing (netwerkbeheerder) en Tessa Janssen (legal support officer)
10 maart 2022
10 maart 2022
In dit duo interview vertellen Tessa Janssen en Ivo Honing hoe het is om te werken bij SNG.
Hier kun je het uitgebreide interview van Tessa en Ivo lezen.
Ivo: Kun je wat over jezelf vertellen?
Tessa: Ik ben Tessa en werkzaam bij SNG sinds januari 2021 in de functie van legal support officer. Ik werk voor de Business support office. Momenteel ondersteun ik vooral Juridische zaken en meerdere projecten. En jij?
Ivo: Ik ben Ivo en ben netwerkbeheerder. Ik werk sinds december 2019 bij SNG. Wat ik vooral doe, is het ondersteunen van collega’s, nieuwe projecten uitrollen, zorgen dat de infrastructuur goed werkt zodat jullie je werk goed kunnen doen.
Ivo: Hoe heb jij het ervaren om tijdens de corona maatregelen te beginnen aan een nieuwe baan?
Tessa: Ik heb dat niet als een belemmering ervaren. Iedereen bij SNG is heel behulpzaam en staat voor je klaar. De eerste drie weken stond mijn agenda vol met kennismakingsafspraken om mijn collega’s digitaal te ontmoeten.
Ivo Honing, netwerkbeheerder
‘SNG staat voor professionaliteit, collegialiteit en gezelligheid.’
Tessa: Hoe ziet jouw dag eruit?
Ivo: We beginnen de dag altijd met een stand up: we nemen dan in een kwartiertje onze werkzaamheden door en bepalen wat we die dag gaan doen. Dat doen we met behulp van ons Kanban board waar we onze werkzaamheden prioriteren.
De projecten waar ik aan werk zijn (proces)verbeteringen. We zorgen voor een goede en veilige infrastructuur. We werken samen met het DevOps team. Wekelijks hebben we een samenwerkingsdag en maandelijks doen we aan kennisdeling. Wij worden bij de ontwikkeling van nieuwe projecten betrokken zodat we meteen kunnen zorgen voor borging in de organisatie na oplevering. En bij jou?
Tessa: Binnen ons team hebben we om de week een teamoverleg, mijn collega bij Juridische zaken spreek ik dagelijks. Ik werk aan verschillende projecten, zoals bijvoorbeeld het project ‘Hersteloperatie Toeslagen’ waar we ouders die gedupeerd zijn door de toeslagenaffaire zo goed mogelijk inzicht proberen te geven in hun schulden via Schuldenwijzer. Dit is een actueel maatschappelijk thema. Daarnaast zijn er werkzaamheden zoals contracten die worden afgesloten, autorisatievraagstukken en we monitoren alle relevante wetgevingstrajecten en -wijzigingen. Onze expertise wordt ook ingezet voor het ontwikkelen van nieuwe services, waarvoor we uitzoeken en toetsen wat juridisch haalbaar is. Privacy is daarin belangrijk.
Ivo: Vind je het belangrijk om in je werk iets toe te kunnen voegen aan de maatschappij?
Tessa: Ja, dat vind ik heel belangrijk. Van jongs af aan al. Ik vind dat ik mijn steentje moet bijdragen aan de maatschappij. Ik heb dat bij SNG echt gevonden, zoals bij mijn werkzaamheden voor het project ‘Hersteloperatie Toeslagen’.
Ivo: Ik vind dit ook belangrijk. Ik ben er met mijn werkzaamheden indirect bij betrokken. Het geeft me een trots gevoel dat SNG dat doet. Dat geeft voldoening in je werk, hier doe je het voor.
Tessa: Ik vind het mooi ook om te zien dat SNG vanuit de behoefte van de maatschappij redeneert en dit als startpunt gebruikt en dus niet vanuit onszelf. Dat motiveert.
Ivo: Dat geldt ook voor onze interne projecten. Als wij vernieuwingen of verbeteringsprojecten hebben dan betrekken we de collega’s daarbij. We vragen goed uit wat wensen en eisen zijn en testen verschillende zaken. Die ruimte wordt ook gegeven.
Tessa Janssen, legal support officer
‘SNG staat voor betrokkenheid, zowel met maatschappelijke issues die spelen als met onze medewerkers en opdrachtgevers.’
Ivo: Wat is je leukste ervaring bij SNG?
Tessa: Dat is voor mij het teamuitje in Noordwijk. Dat was een bijzonder moment. Ik heb toen pas mijn collega’s ‘in het echt’ ontmoet, omdat ik begonnen ben in de ‘thuiswerkperiode’.
Ivo: Mijn leukste ervaring was met een storing. Dat klinkt misschien dubbel. We waren met een groot project bezig waarin iets niet goed ging. Wat ik mooi vond om te ervaren, was dat iedereen direct klaar stond om elkaar te helpen. Een verbroedering, we hebben het echt samen opgelost. Het is een hechte club mensen.
Tessa: Ja, dat heb ik ook heel erg gemerkt in projecten. Hoe ingewikkeld het ook is, we zetten samen de schouders eronder en bedenken een oplossing. Als er een harde deadline is, zorgen we ervoor dat we het redden. Dat is typerend voor SNG. We doen het samen en we hebben elkaar nodig om uiteindelijk tot het resultaat te komen wat we nastreven.
Tessa: Met wie heb jij contacten?
Ivo: Ik heb veel contacten met collega’s in projecten en vanwege hun servicevragen. Maar ook met externen zoals bijvoorbeeld: partners, demo’s en consultancy.
Tessa: Ik heb ook zowel interne als externe contacten. We schakelen veel met stakeholders en opdrachtgevers. Het is prettig dat de lijnen kort zijn.
Ivo: Waarom heb jij gekozen voor SNG?
Tessa: Dat zijn eigenlijk meerdere dingen. Belangrijkste was voor mij de samenwerking. Ik vind het fijn dat we betrokken worden bij belangrijke beslissingen die SNG neemt. Daarnaast is de maatschappelijke betrokkenheid voor mij belangrijk, daar haal ik veel voldoening uit. Wat voor mij ook belangrijk is, is de behulpzaamheid van iedereen. Hoe is dat bij jou?
Ivo: Wat jij zegt, daar herken ik me in. Wat voor mij vanuit techniek belangrijk is, is dat we bij SNG een breed aanbod van systemen en projecten hebben. Ik kan me hier goed verbreden en verder ontwikkelen.
Tessa: Ja, dat brede komt ook terug bij juridische zaken. Op veel vlakken helpen we. Het is daarom ook vrij generalistisch. Ook al heb je de kennis nu nog niet, dan doe je deze vanzelf op wanneer je dit verder gaat uitzoeken. Dit is heel leerzaam.
Tessa: Hoe heb jij kunnen bouwen aan domeinexpertise?
Ivo: Onze manier van werken, de kennisdeling waar ik al over vertelde en de samenwerking met DevOps, maakt dat je kunt leren.
Tessa: Toen ik bij SNG kwam werken, had ik weinig ervaring met de juridische aspecten van de beslagketen en gerechtsdeurwaarders. Gaandeweg doe je hier veel kennis over op bij de projecten, doordat je er in meegenomen wordt.
Ivo: Hoe kunnen we SNG in één zin typeren voor nieuwe collega’s?
Ivo: SNG staat voor professionaliteit, collegialiteit en gezelligheid.
Tessa: SNG staat voor betrokkenheid, zowel met maatschappelijke issues die spelen als met onze medewerkers en opdrachtgevers.